miercuri, 24 decembrie 2014

INTUNERICUL GALBEN (3)

Intunericul galben  (Cornel Nistorescu 1985) ( 3 )

"Langa sfant, o piatra cu inscrptia "Dragan Ion 1829—1904". 0 cruce de piatra si cateva case au mai ramas din zecile de kilograme de aur care i-au trecut prin mana. "Nu am apucat sa-l tund niciodata" zice frizerul, "eu nu eram", in timp ce eu ma departez spre alte pietre si-i strig, arata-mi-l pe Cucuruz despre care Geo Bogza zicea ca avea potcoave de aur la bocanci. Frizerul ma fixeaza cu pata de lumina a lanternei, "nu-i adevarat, n-avea potcoave de aur, cum dracu sa aiba, ca de acasa pana la primarie se rodeau pana la pingea", ei, na, asta a fost o figura de stil, zic eu in vreme ce el pipaie calea cu piciorul si se sprijina de un grilaj de fier si zice, "figura de ce?" si in loc de raspuns tot el zice, 
"Uite, aici e inmormantat Culai care a murit si nu mi-o platit doua  tunsori si un ras, Cucuruz asta a avut 16 copii", aud eu prin tntuneric pentru ca lanterna din mana frizerului impusca insistent cu lumina ei tare crucea lui Culai care n~a platit doua tunsori si un ras.  
 "-Hai sa-ti arat mormantul lui Moldovan, si asta a fost bogat, a avut mina in Cetatea romana si kilograme de aur, fata lui s-a maritat cu un inginer francez, ala avea o barba tare si rasucita, si fata asta frumoasa a lui Moldovan a plecat si alt baiat al lui s-a spanzurat si dupa toata viata lui Moldovan si dupa toate minele lui n-a mai ramas decat valea asta care curge. 
Moldovan avea sodaria unde se facea sifonul si langa el statea Henzel, alt bogat care avea o pipa alba din spuma de mare, o pipa mare cu vergea lunga. 
Batranul nu putea sa traga din ea si sa-i ajunga la varf s-o aprinda si noi, copiii, veneam sa-i punem focul si pentru fiecare aprins ne dadea un mar", zice frizerul, in timp ce eu descopar ca Henzel cel cu pipa alba din spuma de mare, fost in viata vecin cu Moldovan, in pamant s-a despartit de el, sunt departe unul de altul, tare departe Si atat de aproape ca nu mai are importanta. Iar batranul Gal le mangaie pietrele cu lumina lanternei si zice "pe Henzel asta l-au scos din mormant sa vada daca nu are aur pe el!" Si-a avut? intreb eu si batranul frizer rade si spune ceva dar eu nu mai stiu ce pentru ca in carnetel urmeaza un numar de telefon din Bucuresti."

Ioska-baci - 1965 (arhiva Cretu Dumitru), 
Dragan:poze 2014

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu