marți, 13 ianuarie 2015

Intunericul galben (Cornel Nistorescu 1985) (10)



"  Era mai bogat decat Dragan? intreb eu dintr-o curiozitate aproape femeiasca. "Dragan era din comuna Vaca de langa Brad si a venit la Rosia Montana de tanar, s-a bagat ca sluga la unul Moiut si ala a murit si atunci Dragan, care era baiat frumos, s-a insurat cu stapana-sa si era om dibaci, nu stia carte dar a ajuns sa aiba 20 de steampuri si cateva randuri de case, avea mine in Cotoroanta si oameni care lucrau pentru el si  intr-o zi baciu Gheorghe Straita, era prin 1950 si nu stiu  ce l-o apucat pe baciu Gheorghe, si pe Cioncu, hai sa vorbim noi de aurul lu' Dragan. Un civil tot se facea ca se uita pe fereastra, eu l-am poftit sa-l barbieresc intai, el nu si nu, da' eu stiam ca trage cu urechea , si-am tot vorbit numai sa-l bag in ciuda. Il tunz  si-l rad eu pe baciu Gheorghe si strainu pleaca si a doua zi ma trezesc cu hartie. Sa ma prezint undeva! Acolo, hop, unde-i ascuns auru' lu' Dragan, am tinut-o p'aia buna, ca nu stiu nici sa ma taie, da de la o vreme le-am spus ca-i sub o piatra in fata cimitirului catolic". Si acolo era, il intreb eu pe frizer? si el rade , "pe dracu! acolo ii ingropat Dragan si aia s-au dus si au sapat si s-or dumirit, da' pana una alta tot m-or tinut doua zile  la  racoare. Atunci se cauta dupa aur, toata ziua-buna ziua, veneau si te luau cu masina si ziceau sa scoti aurul. N-am domnule, minti caine, scoate aurul! il tineai pe nu si nu si atunci ziceau, da-ne numele la 5 oameni care au aur si daca-i spuneai te lasau acasa si dupa 5 zile veneau iar cu gazul* si te luau sa le dai aurul sau sa-i zici pe altii care au si te trezeai ca seara iti luau nevasta la cercetari si acolo in loc sa intrebe de aur puneau tiganii sa cante si ne cercetau nevestele. Si aur au scos? scos,  ca oamenii l-or dat sa se scape de el, numai ca la urma s-o aratat pricina, cine si-o tinut aurul in casa? nimeni, toti l-or avut ingropat, care prin gradina, care prin curte si l-a scos si l-a predat si acolo l-or cantarit si l-or inregistrat, dar nimeni nu le-o spus ca aur tinut in pamant creste in greutate si dupa ce-l scoti de la umezeala pierde 5-7 la suta din greutate si cand or facut socoata aia mare s-or trezit ca le lipsesc cateva kilograme de aur si la urma i-o bagat si pe ei la puscarie, la racoarea aia unde nu sapi, numa sezi si sezi".   "
*GAZ=masina sovietica echivalent al ARO=ului

Era prin anul 1965, cand, probabil vorbind despre "Muntele de Aur" (Carnic), stand in fata casei, bunicul, aratand cu mana spre una din casele de la poalele muntelui mi-a spus ca Militia a arestat pe unii ( posibil ca i-a si numit...), pentru ca i-a gasit cu aur. Cineva i-a parat...Aurul gasit, statuse ingropat pana atunci....In mod sigur  proprietarii au vrut sa faca vreo bijuterie...






Vizitati proiectul  "Promoting Tourism in Rosia Montana"
http://tinyurl.com/qxzms35
Puteti sa faceti o donatie de 10 USD si sa intrati in grupul de donatori.
Noi va ajutam sa va construiti un proiect propriu!  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu